گزارش

جایی برای ارائۀ گزارش تکالیف کلاسی مربوط به درس «نشر و آموزش الکترونی»

گزارش

جایی برای ارائۀ گزارش تکالیف کلاسی مربوط به درس «نشر و آموزش الکترونی»

نسیم در مقابل طوفان

از همان سالهای نخست ورود شبکه های ماهواره ای به ایران، یعنی از اوایل دهۀ هفتاد، تا الآن یکی از مهمترین نگرانی های صدا و سیمای ایران از دست دادن مخاطب بوده است. چرا که این شبکه ها با پخش برنامه های متنوع، به وضوح رقیبی سرسخت برای صدا و سیما محسوب می شدند.

از آنجایی که صدا و سیمای ایران رسانه ای دولتی و در اصل حکومتی است، با پشتوانۀ قوی حکومتی، برای از دست ندادن منافعش با مانور روی مسائل اخلاقی دست به تبلیغات منفی گسترده با کلیدواژۀ «تهاجم فرهنگی» علیه این شبکه ها زد. اما پس از شکست نسبی در این پروژۀ ضد تبلیغاتی و در کنار رویکرد سلبی، رویکرد ایجابی نیز تصمیم دیگری بوده که طی سالهای اخیر اتخاذ کرده است تا شاید بتواند مخاطبانش را دوباره جذب کند.

تاسیس شبکه ای مانند شبکۀ نسیم با شعار نشاط و سرگرمی برآمده از همین رویکرد است. برنامه هایی از جمله خندوانه و دورهمی که از این شبکه پخش می شوند هم باعث موفقیت آن در جذب مخاطب شده اند. اما هنوز هم در مقایسه با برنامه های مشابه شبکه های ماهواره ای که برخی حتی بُرد جهانی پیدا کرده اند می توان گفت اینگونه برنامه ها تنها نسیمی هستند در مقابل طوفان!

  • ۹۶/۰۱/۲۶
  • مژگان حاجی زادگان

نظرات  (۱)

دید منتقدانه جالبی بود.یاد کلاس اصول علم سیاست پارسال افتادم😊
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی